tisdag 10 april 2012

A Million Suns - Recension

OBS! DET KAN FINNAS SPOILERS I DENNA RECENSION IFALL DU INTE HAR LÄST DE ANDRA BÖCKERNA I SERIEN!

Titel: A Million Suns
Författare: Beth Revis
Serie: Across The Universe #2
Sidor: 386
Orginalspråk: Engelska
Utgiven: År 2012
Bokförlag: Razorbill
Första meningen: ''This isn't going to be easy'' I mutter, staring at the solid metal door that leads to the Engine Room on the Shipper level of Godspeed.

Synopsis från Acrosstheuniversebooks.com;

Godspeed was fueled by lies. Now it is ruled by chaos.

It's been three months since Amy was unplugged. The life she always knew is over. And everywhere she looks, she sees the walls of the spaceship Godspeed. But there may just be hope: Elder has assumed leadership of the ship. He's finally free to enact his vision - no more Phydus, no more lies.
But when Elder discovers shocking news about the ship, he and Amy race to discover the truth behind life on Godspeed. They must work together to unlock a puzzle that was set in motion hundreds of years earlier, unable to fight the romance that's growing between them and the chaos that threatens to tear them apart.
In book two of the Across the Universe trilogy, New York Times bestselling author Beth Revis mesmerizes us again with a brilliantly crafted mystery filled with action, suspense, romance, and deep philosophical questions. And this time it all builds to one mind-bending conclusion: They have to get off this ship.

Jag fullkomligt älskade denna bok. Jag gillade inte den första boken, Across The Universe så värst mycket. Den fick 3/5 stjärnor och var en besvikelse för mig. Ändå ville jag läsa A Million Suns och jag är glad över att jag läste den. A Million Suns blev en oförväntad, positiv, överraskning för mig.

Saker som händer i denna bok trodde jag aldrig att det skulle hända. Den första tredje-halvan är lugn tills Amy börjar med ett uppdrag som är bokens huvudnyckel och hela bokens handling.  Uppdragets hemligheter dödade mig väldigt långsamt för att det var intressanta frågor man ville få svar på angående rymdskeppet Godspeed. Man kan säga att A Million Suns var en typisk deckare men det var inget jobbigt för den var en bra sådan. För att jag gillar deckare, gud, vad man kan skapa när man skriver en deckar-bok, hur man vrida på saker och ting, vilket Beth Revis gjorde ordentligt i denna bok. Inget är som det är i denna bok även vissa karaktärer man älskade i första boken.

Elder, var jobbig till en början men sedan på slutet blev han lovely. Han utvecklades verkligen som en karaktär. Jag uppfattade verkligen inte hans val i början av boken men sedan blev det bättre på grund av omständigheterna. Amy, amy, amy. Hon var en karaktär som jag verkligen älskade under tiden jag läste boken. Vad gör man inte för att få uppleva sina dagar på Sol-Earth igen? Men det fanns även stunder då jag inte förstod vad Amy höll på med men det är så även i det verkliga livet.

Det finns inte så mycket mer att säga om boken för att jag vill inte riskera att skriva flera spoilers eftersom min recension kryllar av spoilers. Det blir bättre om man får läsa hela boken själv och älska, gråta, upptäcka, hata och bli upprörd över.

Betyg; 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar